Інформація для батьків

Роль психолога у навчальному закладі 

Психолог – це спеціаліст, який виконує професійну діяльність у сфері психології, надає психологічну допомогу.
Психолг в освітньому закладі працює за наступними напрямками:
1) психологічна діагностика дітей за допомогою спеціальних методик. Діагностика проводиться за запитом батьків та учнів (індивідуальна) або за ініціативою психолога з профілактичною метою (групова).
Шкільний психолог із профілактичною метою здійснює такі дослідження:
- діагностика першокласників з метою вивчення рівня адаптації;
- діагностика учнів при переході в 5 клас із метою вивчення рівня адаптації;
- виявлення дітей з ознаками обдарованості;
- профорієнтаційна та профільна діагностика в 7-му,  9-му класах з метою формування профільних класів та вивчення професійних інтересів та нахилів учнів;
- діагностика учнів 10-го класу з метою вивчення рівня адаптації.
Крім цього, психологом може здійснюватися діагностика, спрямована на вивчення рівня розвитку уваги, мислення, пам’яті, особистості, емоційної сфери, взаємовідносин із оточуючими. Отримані дані дозволяють виявити дітей, яким потрібна допомога, надати рекомендації батькам та вчителям.
2) корекційна роботазавдання якої — скоректувати небажані особливості психічного розвитку дитини (пізнавальні, емоційні, особистісні). Корекційні заняття можуть бути індивідуальнми та груповими та  складаються з різноманітних вправ: ігрових, розвиткових, малюнкових та інших, в залежності від віку дитини та мети корекції.
3) Психологічне консультування здійснюється на запит батьків та учнів. У ході консультації психолог знайомить батьків з результатами діагностики, дає певний прогноз щодо труднощів, які можуть виникнути в навчанні або спілкування дитини, спільно з батьками розробляє рекомендації щодо вирішення проблеми.
http://sanatate.bzi.ro/public/upload/photos/53/la_psiholog.jpg4) Психологічна просвіта полягає в тому, щоб познайомити батьків із основними закономірностями психічного розвитку дитини. Здійснюється під час консультацій або виступів на батьківських зборах.
Послуги, за якими Ви можете звернутися до психолога
освітнього закладу:
-   дізнатися результати проведеної психологом діагностики в групі/класі;
- зробити запит на проведення з Вашою дитиною індивідуальної діагностики;
-  отримати консультацію з питань виховання, сімейної та міжособистісної взаємодії;
-  зробити запит на проведення корекційно-розвивальної роботи (проблеми уваги, пам’яті, мислення, підвищена тривожність, імпульсивність, агресивність, проблемні відносини з однолітками тощо);
- відвідати батьківські збори, психологічний тренінг та інші заходи, організовані психологічною службою;
-  отримати інформацію з теми, що Вас цікавить, у вигляді буклету чи на сайті закладу.
Закони розумно організованого сімейного виховання школярів
1. Пам’ятайте, що навчання – один із найскладніших видів праці,а розумова сила й здібності дітей не однакові.
2. Не можна вимагати від учня неможливого. Важливо визначити,на що він здатен у даний час навчальної діяльності,як розвивати його розумові здібності.
3. Навчання не сприяє розвитку учня,якщо воно вимагає від нього механічної роботи, зазубрювання,а не напруження розумових сил,пізнавальної активності,мислення та дії.
4. Найпростіший метод виховання,що не вимагає ні часу,ні розуму – побити дитину й цим озлобити її чи зламати. Виключайте опіку,крик,насилля й командно – наказовий тон. Вони виключають протидію дітей,психічні травми,придушують бажання та інтерес,примушують шукати порятунок в обмані.
5. Розвивайте цікавість,інтелектуальні бажання,ініціативу й самостійність дитини в навчанні та в усіх її справах.
6. Пам’ятайте,що згідно з науково обґрунтованими нормами ,над виконанням усіх домашніх завдань учень першого класу має працювати не більше однієї години, 2-го класу -1,5 годин, 3-4 класів – до 2-х годин, 5-6 класів – до 2,5 години, 7 класу – 3-х годин, 8 – 11 класу – 4-х годин.
7. Привчайте дітей користуватися годинником і не дозволяйте сидіти над виконанням домашнього завдання більше встановленого часу. Це відіб’ється на їхньому здоров’ї та розумовому розвитку. На вихідні дні та свята домашні завдання не слід задавати.
8. Не примушуйте учнів писати в чернетках,переписувати виконане ним завдання – це призводить до перевтоми,викликає відразу до навчання.
9. Не хвилюйтеся, якщо ваша дитина отримає виконану роботу не таку оцінку,як вам би хотілося. По-перше,оцінка має виховну роль,а по-друге,це не остання робота й не остання оцінка.
10. Дайте можливість дитині самостійно пізнати радість успіху в навчанні,визначити індивідуальну стежку в розумовій праці.
11. Перевіряйте виконані дітьми домашні завдання,особливо на першому етапі навчання. Але вашими оцінками має бути «задоволений» та «не задоволений». Можна додати слово «дуже» .І будьте впевнені,що завтра ваша дитина буде дуже старатися,щоб ви були нею задоволені.
12. Здоров’я дитини – крихка кришталева куля,а тримаю її три атланти:спадковість,спосіб життя й середовище. Організуйте правильний режим життя,харчування й відпочинку дітей.
13. Організовуючи різні ігри й види навчальних занять дітей,приділяйте увагу фізичному розвитку й особливо розвитку дрібних м’язів (пальців та рук). Від цього залежить почерк дитини,якість малювання,креслення,ігри на музичних інструментах.
14. Обов’язково помічайте й заохочуйте навіть мало помітні успіхи дітей у навчанні й поведінці,використовуючи для цього слова похвали,поцілунки й різні види морального заохочення.
15. Батько і мати – найкращі вихователі,вони повинні впливати на поведінку своїх дітей навіть тоді,коли їх немає вдома.

Пам’ятайте, що дитина – джерело життя своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так у дітях відбивається вся організація життя сім’ї, працьовитість, духовне багатство й моральна чистота матері та батька.
Рекомендації батькам гіперактивних дітей
· У своїх відносинах із дитиною дотримуйтеся «позитивної моделі». Хваліть її в кожному випадку ,коли вона цього заслужила ,підкреслюйте успіхи . Це допоможе зміцнити в дитини впевненість у власних силах .
· Уникайте повторень слів «ні» і «не можна» .
· Говоріть стримано ,спокійно і м’яко .
· Давайте дитині тільки одне завдання на певний відрізок часу ,щоб вона могла його завершити.
· Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію.
· Заохочуйте дитину до всіх видів діяльності ,що вимагають концентрації уваги.
· Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня . Час прийму їжі ,виконання домашніх завдань і сну повинний відповідати цьому розпорядкові .
· Уникайте по можливості скупчень людей. Перебування у великих магазинах ,на ринках ,у ресторанах тощо чинить на дитину надмірно стимулюючий вплив .
· Під час ігор обмежуйте дитину тільки одним партнером . Уникайте неспокійних , гучних приятелів.
Рекомендації батькам по корекції тривожності дітей
У роботі з дітьми з тривожністю необхідно
· Постійно підбадьорювати ,заохочувати демонструвати впевненість у їхньому успіху, у їхніх можливостях;
· Виховувати правильне ставлення до результатів своєї діяльності,уміння правильно оцінити їх, опосередковано ставитися до власних успіхів ,невдач , не боятися помилок , використовувати їх для розвитку діяльності ;
· Формувати правильне ставлення до результатів діяльності інших дітей;
· Розвивати орієнтацію на спосіб діяльності ;
· Розширювати і збагачувати навички спілкування з дорослими й однолітками , розвивати адекватне ставлення до оцінок і думок інших людей;
· Щоб перебороти скутість ,потрібно допомагати дитині розслаблюватися ,знімати напругу за допомогою рухливих ігор ,музики ,спортивних вправ ; допоможе інсценізація етюдів на пряв сміливості,рішучості ,що потребує від дитини психоемоційного ототожнення себе з персонажем;ігри,що виражають тривожність занепокоєння учасників ,дають змогу емоційно відкинути пригніченість і страх , оцінити їх як характеристики ігрових персонажів ,а не даної дитини,і на основі психологічного «розототожнення» з носі є гнітючих переживань позбутися власних страхів.
· Не сваріть дитину за те,що вона посміла гніватися на вас. Навпаки,поставтеся до неї,до її обурення з розумінням і повагою :допоможіть їй усвідомити і сформулювати свої претензії до вас.
· Тільки тоді,коли емоції згаснуть,розкажіть дитині про те,як ви переживали,коли вона виявляла свій гнів. Знайдіть разом із нею владу форму висловлювання претензій .
· Поспостерігайте за собою. Дуже часто ми самі виховуємо своє роздратування,терпимо його доти,доки воно не вибухне,як вулкан,яким уже не можна керувати. Набагато легше й корисніше вчасно помітити своє незадоволення і проявити його так,щоб не принизити дитину,не звинуватити,а просто виявити своє незадоволення.
Кілька порад батькам із формування в дітей адекватної самооцінки
· Не оберігайте дитину від повсякденних справ,не прагніть вирішувати за неї всі проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.
· Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
· Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.
· Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
· Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої можливості й результати справи.
· Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
Особливості стилю поведінки із сором’язливими дітьми:
· Розширюйте коло знайомих своєї дитини, частіше запрошуйте до себе друзів, беріть дитину в гості до знайомих людей.
· Не варто постійно турбуватися про дитину, прагнути оберігати її від небезпек, в основному придуманих вами, не намагайтеся самі зробити все за дитину, запобігти новим ускладненням, дайте їй певну міру волі і відкритих дій.
· Постійно зміцнюйте в дитині впевненість у собі, у власних силах.
· Залучайте дитину до виконання різних доручень, зв’язаних із спілкуванням, створюйте ситуації, в яких сором’язливій дитині довелося б вступити в контакт з «чужим» дорослим. Наприклад: «Треба довідатися, про що ця цікава з чудовими картинками. Давайте запитаємо в бібліотекаря і попросимо дати її нам подивитися». Звичайно в такій ситуації «вимушеного спілкування дитина спочатку на стільки, що вітається тільки пошепки, відводячи очі, і не відриваючись від руки матері. Зате , ідучи, прощається голосно й чітко, іноді навіть посміхається.
Кілька порад батькам замкнутих дітей:
· Розширюйте коло спілкування вашої дитини, знайомте її з новими людьми.
· Підкреслюйте переваги і користь спілкування, розповідайте дитині, що нового й цікавого ви довідалися, а також, яке задоволення ви одержали, спілкуючись з тією чи іншою людиною.
· Прагніть самі стати для дитини прикладом людини, що ефективно спілкується.

Немає коментарів:

Дописати коментар